מי הכי אוהב למדוד?


– את גדולה ואני קטן
– יש לך יד יותר גדולה משלי!
– בואו נמדוד גובה…
– בואו ונראה למי יש בטן יותר גדולה!
– אבא שלי הכי גבוה פה מכולם!

ילדים בגילאי 3-6 אוהבים למדוד,
הם מודדים הכל ויודעים הכל:
למי יש את היד הכי גדולה.
למי יש את האבא הכי גבוה.
ואפילו מי יודע לנפח הכי הרבה את הבטן…
למרות הסקרנות הטבעית למדידות בגילאים אלו
אנחנו לא מודדים יחד איתם מספיק וגם לא תמיד משלבים בשפה יחידות מדידה.
כל עניין המדידה נדחה לשיעורי הנדסה בגיל מאוחר יותר…  וחבל.
כי בגיל מאוחר יותר הסקרנות היא כבר לא מה שהיתה פעם….

טיפים מעשיים, אז מה עושים?… 
1. אל תחששו למדוד. התחילו בלמדוד את הדוד…
הדוד הגיע לביקור –
איזו קבלת פנים יכולה להיות יותר לבבית
מלהשכיב אותו על הרצפה ולבדוק באורך של כמה צלעות המרצפת הוא?

2. תמיד כשמודדים צריך להדגיש את עניין יחידות המדידה.
אפשר למדוד אורך:
– ביחידות של צלעות מרצפת (בפירוש לא מרצפת שלמה – שהיא מיועדת למדידת שטח).
– ביחידות של אורך כף יד.
– ביחידות של רוחב אצבע.
– ביחידות של מטר.
– ביחידות של סנטימטר.
– ביחידות של מילימטר.
ובעוד ועוד יחידות…
אל תפחדו מלומר את המילים: מילימטר, סנטימטר, מטר, קלומטר.
למרות שהילדים לא יקלטו מושגים אלו מייד, חשיפה נכונה אליהם מגיל גן תעניק זמן הדגרה פורה.
ככה לומדים שפה.

3. הילדים נוטים למדוד גבהים מכיוון שהחדרנו להם בשפה מושגי גובה:
“אוירון טס גבוה בשמיים”, “אחיך גבוה יותר ממך” וכו’…
ידוע שהשפה היא הבסיס הראשוני לאינטיליגנציה,
ולכן תגלו שעל ידי הוספת מושגי שטח ונפח,
אתם תתנו לילדכם כילים נכונים להבנתם.
שלבו שטחים ונפחים! אפילו בשיח היומיומי:
במקום לומר: “הבלון שלי גדול יותר משלך”.
אפשר להוסיף את המילה – נפח ולומר:
“נפח הבלון שלי גדול יותר מנפח הבלון שלך”.
במקום לומר: ב”כוס שלי יכול להיכנס יותר מיץ מאשר בכוס שלך”
אפשר לומר: “הכוס שלי היא בעלת נפח גדול יותר מהכוס שלך”,
במקום לומר: “הבית שלנו גדול מהבית של סבתא”
אמרו: “שטח הבית שלנו גדול משטח הבית של סבתא”.
במקום לומר: “הצלחת שלי גדולה מהצלחת שלך”.
אמרו: “שטח הצלחת שלי גדול משטח הצלחת שלך”.
כשמודדים שטחים ונפחים רצוי להוסיף גם יחידות מדידה,
ולא רק את יחידות המידה הסטנדרטיות כגון: סמ”ר, סמ”ק וכו’…
למדידת שטח של חדר אפשר פשוט לספור מרצפות,
למדידת נפח של כוס אפשר לספור את מספר כוסיות היין הקטנטנות שניתן להכניס לכוס אחת.
למדידת אורכים קטנים אפשר להשתמש ברוחב האצבע
למדידת נפח של תיבה אפשר להרחיק לכת ולהשתמש בקוביות סוכר:
“כמה קוביות סוכר נכנסות לתיבה?”

כיצד אנחנו יכולים לעזור לכם לעודד חשיבה מתמטית אצל ילדכם?

– הקריאו לילדים סיפורים מתמטיים לפני השינה.
– שחקו עם הילדים משחקים מתמטיים.
קבלו מאיתנו עדכונים חמים לפייסבוק. פשוט אהבו אותנו ונחזיר אהבה.
– הכניסו לבית חפצים מעודדי חשיבה מתמטית.
– אל תבחנו את הילדים אבל לעולם אל תתעלמו משאלות מתמטיות העולות אצלם.

גם אתם יכולים להיות שותפים:
אם יש לכם רעיונות נוספים כיצד לעודד חשיבה מתמטית אצל ילדים –
שתפו כאן איתנו ונהנה גם אנחנו!